format
Let op: Dit gebruiksplan is gebouw-specifiek. Elke gebouw heeft een eigen gebruiksplan.
Gemeente: Gereformeerde kerk Hollandscheveld Nieuwlande-Geesbrug
Betreft gebouw: kerkgebouw
Versie: 2.0
Datum: 7 september 2020
Wij volgen de richtlijnen voor erediensten en andere kerkelijke bijeenkomsten, zoals gepubliceerd door Protestantse Kerk in Nederland. Dit gebruiksplan is een uitwerking van deze richtlijnen.
De regelgeving is sterk aan verandering onderhevig. Dit gebruiksplan wordt bijgesteld zodra hier aanleiding voor is.
2 doel en functie van dit gebruiksplan
2.1 doelstelling in het algemeen
2.2 functies van dit gebruiksplan
3.1 meerdere gebruikers / meerdere diensten op een zondag
3.1.1 aanvangstijden voor verschillende diensten
3.2.1 plaatsing in de kerkzaal
3.2.2 capaciteit in een anderhalvemeter-situatie
3.2.3 zalen: normale capaciteit en aangepaste capaciteit
4.1 Gerelateerd aan het gebouw
4.1.2 Gebruik van kerkplein en ontvangsthal
4.2 Gerelateerd aan de samenkomst
4.2.1 Gebruik van de sacramenten
4.2.4 Koffiedrinken en ontmoeting
4.2.5 Kinderoppas en kinderwerk
4.3.1 Ouderen en kwetsbare mensen
4.4.2 kerkenraad, diaconie en voorganger
5 besluitvorming en communicatie
6 overige bijeenkomsten, vergaderingen en bezoekwerk
6.1 Overige bijeenkomsten en vergaderingen
Hier beschrijft u als kerkelijke gemeente de algemene doelstellingen en functies van het gebruiksplan. Vul onderstaande tekst aan, zodat deze past bij uw eigen situatie.
Met dit gebruiksplan willen we:
Wij vinden ontmoeting, gesprek en nabijheid belangrijk. Toch willen we in het kader van onze doelstelling:
In dit hoofdstuk noteert u enkele basisgegevens met betrekking tot (het gebruik van) uw kerkgebouw. Denk aan:
Niet van toepassing.
De aanvangstijd van de morgendienst is 10.00 uur, van de middagdienst 14.30 uur.
Hier beschrijft u de situatie van de kerkzaal. Hoe flexibel is de ruimte? Welke (andere) vaste elementen zijn er? Heeft de zaal stoelen of vaste banken? Zijn de stoelen verplaatsbaar? Is er een galerij?
Plattegrond 1, kerkzaal (zie bijgevoegd). De ruimte is niet flexibel want er zijn banken. Er is een galerij. Vaste elementen zijn preekstoel, beamerplaats en orgel, ouderling- en diakenbank.
Twee coördinatoren wijzen de bezoekers, die via de hoofdingang binnenkomen een plaats aan. Bij het verlaten van de kerk worden de twee coördinatoren bijgestaan door een ouderling en diaken voorin de kerk, omdat we bij het verlaten van de kerk, naast de hoofdingang (2 deuren), ook de beide zijuitgangen gebruiken.
stappen:
Beschrijf hier de normale capaciteit en aangepaste capaciteit van uw kerkzalen.
Zaal |
Normaal gebruik |
Aangepast gebruik per 1 juli |
|
kerkzaal en galerij |
kerkdiensten en gemeentevergaderingen 340 zitplaatsen |
61 zitplaatsen op 1,5 meter onderlinge afstand |
|
consistorie |
4 ouderlingen, 2 á 3 diakenen en voorganger
|
2
|
|
Voor uw eigen gebruiksplan moet u voor een aantal aspecten keuzes maken.
Zie bijgevoegde plattegrond 2 en 3.
binnenkomst van kerk en kerkzaal
Aangeven dat kerkgangers direct de kerkzaal binnengaan en niet buiten op het plein of in de ontvangsthal (sociaal) groeperen. Geef op het kerkplein bijvoorbeeld met markeringen aan dat mensen anderhalve meter afstand
houden.
Bij binnenkomst zal er in de hal van de kerk op gelet worden dat mensen daar niet in groepen blijven staan.
Geen garderobe
Geen bijzondere aanwijzingen, parkeerruimte is er ruim voldoende
Er zal gevraagd worden zo min mogelijk gebruik te maken van het toilet en er zullen desinfecterende doekjes in de toiletruimte liggen
Als er een 2e dienst is, zullen na de 1e dienst alle banken enz. gereinigd worden met een vochtige doek en reinigingsmiddel. Bij één morgendienst op de zondag zal in de week erna de kerk helemaal gereinigd worden. Een schoonmaakgroep (via een rooster) is hiervoor verantwoordelijk. Na elke dienst zal er minstens 30 minuten gelucht worden door het openzetten van deuren en ramen
Met betrekking tot de sacramenten van doop en avondmaal moeten kerkenraden op verantwoorde wijze hun eigen keuzes maken. Dat gaat gepaard met enkele fundamentele principes om recht te doen aan het eigene van de sacramenten en met de praktische mogelijkheden. Zie www.protestantsekerk.nl voor adviezen van het moderamen van de generale synode.
Avondmaal
Beschrijf hier welke keuzes uw gemeente maakt rond de viering van het Heilig Avondmaal. Hoe richt u het avondmaal in met cupjes? Hoe werkt het klaarzetten op een tafel? Welke hygiënemaatregelen zijn er bij het inschenken en het snijden van het brood?
We vieren vooralsnog geen Heilig Avondmaal.
Doop
Beschrijf hier welke keuzes uw gemeente maakt rond de viering van de Heilige Doop.
In principe wordt de Heilige Doop buiten (op de parkeerplaats) bediend, zonder triage tot 250 personen, maar wel aanmelden via de website. Bij slecht weer in de kerk. In de kerk zal een van te voren vastgesteld aantal (61) (gekozen en uitgenodigd door de doopouders) hierbij aanwezig kunnen zijn.
Sinds 1 juli is zang als onderdeel van godsdienst en levensovertuiging weer toegestaan, mits de RIVM-richtlijnen worden opgevolgd. Als kerkenraad dient u af te wegen of zingen in uw kerkgebouw verantwoord is of niet.
Dat hangt af van het aantal bezoekers dat in een van de risicogroepen, bijvoorbeeld ‘kwetsbare ouderen’, valt. En van de grootte van uw kerkgebouw en de mogelijkheden dit goed te kunnen ventileren.
Op www.eerstehulpbijventilatie.nl kunnen kerkenraden met behulp van een online rekenmodule eenvoudig zien of het kerkgebouw van de gemeente geschikt is om te zingen.
Zie verder https://www.protestantsekerk.nl/nieuws/samen-zingen-in-kerkdiensten-weer-mogelijk/.
De kerkenraad heeft op grond van de bovenstaande informatie besloten om:
de zang tijdens de eredienst te beperken tot drie aangewezen zangers op de galerij. Hierbij worden de adviezen van RIVM voor opstelling en onderlinge afstand in acht genomen.
Het gebruik van doorgeefzakken en lange collectestokken is niet mogelijk. Een goed alternatief is het gebruik van een collecte-app. Of de plaatsing van collecteschalen bij de uitgang. Let op: hierbij kan filevorming ontstaan.
Er zal bij elke uitgang (4) een collectemandje staan. Hiermee voorkomen we filevorming. Ook wordt er op de beamer en in het kerkblad en/of nieuwsbrief gewezen op het overmaken van gelden via de bank.
Beschrijf ook de procedure voor het tellen van geld.
Collecte wordt éénmaal in de vier weken, na de zondag, extern geteld.
Niet van toepassing.
Kinderwerk niet van toepassing. Kinderoppas op aanvraag beschikbaar.
Indien men gaat zingen tijdens de kerkdienst is registratie van kerkgangers verplicht. Ook bij diensten met minder dan 100 bezoekers binnen en meer dan 250 bezoekers in openluchtdiensten.
Hier beschrijven hoe de registratie en/of het uitnodigingsbeleid vorm krijgt. Denk aan:
Mensen dienen zich telefonisch aan te melden bij een aangewezen contactpersoon op dinsdagavond en woensdagavond tussen 19.00 en 20.00 uur. Dat geldt ook voor relaties van gemeenteleden en gasten. De contactpersoon is Arie Pieters tel. 0528-351680. We maken daarbij geen onderscheid in groepen, wijken of i.d. Arie Pieters noteert de namen van mensen die komen. I.v.m. het feit dat we op minder dan 100 personen zitten hoeft er geen triage (RIVM vragen stellen, bent u verkouden e.d.) plaats te vinden
Het is noodzakelijk om in het gebruiksplan voorschriften op te nemen over hoe om te gaan met de groep kwetsbare mensen en hoe extra voorzichtig wordt gehandeld met het oog op mensen van 70 jaar en ouder. Hiervoor kunt u gebruikmaken van de voorschriften van het RIVM op www.rivm.nl.
Overnemen uit RIVM: zie hierna:
Risicogroepen
Verhoogde kans op infectie
Personen ≥ 18 jaar met een verstandelijke handicap die in een instelling wonen en personen woonachtig in een verpleeghuis hebben een verhoogde kans op infectie.
Op basis van de huidige literatuur lijken zwangere vrouwen geen verhoogd risico te hebben om geïnfecteerd te worden met SARS-CoV-2, d.w.z. ze zijn niet ontvankelijker dan andere personen.
Verhoogde kans op ernstig beloop
Personen ouder dan 70 jaar
Mensen die ouder zijn dan 70 jaar hebben een verhoogd risico op ernstig beloop van COVID-19. Kwetsbare ouderen die moeite hebben om hun zelfredzaamheid te behouden, lopen meer risico dan vitale ouderen. Kwetsbaarheid neemt toe met de leeftijd en kan zich uiten op verschillende gebieden. De ene kwetsbare oudere heeft bijvoorbeeld hulp nodig bij de lichamelijke verzorging, de andere bij het organiseren van de dagelijkse activiteiten
Volwassenen (≥ 18 jaar) met onderliggende ziekten
Volwassenen met bepaalde onderliggende aandoeningen hebben ook een groter risico op een ernstig beloop van COVID-19. Het gaat om volwassenen met:
Hoe zijn deze coördinatoren herkenbaar? Bijvoorbeeld hesje, badge, keycord.
Waar staan ze? U kunt dit ook aangeven op een plattegrond.
Coördinatoren zijn herkenbaar aan een hesje, op plattegrond 2 en 3 (hierbij gevoegd) staat aangegeven waar deze personen staan.
Aangeven hoe de techniek wordt georganiseerd. Denk aan:
Na gebruik wordt vorengenoemde gedesinfecteerd.
Beschrijven hoe de muzikanten of het muziekteam opereren. Waar ze zitten en hoe ze afstand houden van de gemeente.
Organist zit op een vaste plaats achter het vaste orgel op minimaal anderhalve meter afstand van de zangers op de galerij.
Noteer hier het schema van acties voor de voorbereiding van een dienst. Tevens ook de acties na afsluiting van de dienst.
wanneer |
wat |
wie |
|
zaterdag |
|
|
|
|
|
zondag |
|
zondag 9:00 |
deuren van het gebouw open Ventileren |
koster |
|
|
|
|
|
|
9:30u |
techniek aanwezig + coördinatoren |
|
|
|
|
10.00u |
aanvang dienst |
|
11.15 |
afsluiting dienst |
|
|
ventileren |
|
|
reinigen: - stoelen en tafels - toiletten en deurklinken reinigen |
De week erna door de schoonmaakgroep |
|
reinigen mengtafel, microfoons, laptop |
Zie hierboven |
11.45 |
kerk afsluiten |
koster |
Dit gebruiksplan dient door de kerkenraad te worden vastgesteld. Geef hier aan hoe.
Het gebruiksplan wordt toegezonden aan alle kerkenraadsleden en officieel vastgesteld in de vergadering van 24 september 2020.
Op welke manier wordt de inhoud van dit gebruiksplan gedeeld?
Communiceer vooral het uitnodigingsbeleid en de algemene huisregels naar gemeenteleden.
Het gebruiksplan ligt in het kerkgebouw en wordt gepubliceerd op de website van de kerk www.geref-kerkhng.nl.
De uitnodiging om de diensten bij te wonen gaat via het kerkblad Kontakt en/of Nieuwsbrieven.
Voor het bijwonen van de reguliere diensten kan men zich telefonisch opgeven bij een daarvoor aangewezen contactpersoon op dinsdag en woensdag tussen 19.00 – 20.00 uur.
We maken geen gebruik van affiches, flyers, enz.
We laten geen persbericht uitgaan.
Onze informatiebronnen zijn het protocol van de PKN en de regels van het RIVM.
Beschrijf hier hoe overige bijeenkomsten en vergaderingen die in het kerkgebouw plaatsvinden worden georganiseerd met inachtneming van de richtlijnen van het RIVM.
In het kerkgebouw worden geen andere bijeenkomsten en vergaderingen georganiseerd.
Beschrijf hier hoe het bezoekwerk van de gemeente is geregeld.
We laten het bezoekwerk over aan de eigen verantwoordelijkheid van predikant, wijkouderling, wijkdame enz. Indien fysiek bezoekwerk wordt gedaan nemen we de RIVM richtlijnen in acht en nemen we eerst contact op met de te bezoeken persoon en vragen of bezoek welkom is.